Elektrisk styrning till fordon – Steer by wire System från Parker LORD

steer-by-wire-Parker-Lord

Styrenheten TFD® (Tactile Feedback Device) är en nyckelkomponent i helelektriska och elektrohydrauliska SbW-system (Steer-by-Wire). Dessa enheter utgör en integrerad lösning som kombinerar lagerstöd, styrlägesavkänning, kommunikation och kontinuerligt variabelt resistivt styrmoment, vilket ger en mycket verklighetstrogen taktil återkoppling och maximal kontroll för föraren. Den resistiva styråterkopplingen är helt programmerbar, med anpassade algoritmer som baseras på utrustningens driftsförhållanden.


LORD TFD® är en multifunktionsenhet som ger både en otroligt mjuk styrkänsla (genom användning av MR-teknik (Magnetically Responsive)) och tillförlitliga och redundanta styrsignaler (inklusive CAN-funktionalitet). Vår TFD-styrenhet är underhållsfri och kommer aldrig att behöva inspekteras eller justeras under den förväntade livslängden. Dessutom finns det mycket få rörliga delar i TFD, vilket avsevärt förbättrar hållbarheten. Allt detta sammantaget ger en kompakt, robust, energisnål, lättinstallerad och underhållsfri konstruktion.


Var används elstyrda styrenheter för taktil återkoppling?

Vi har varit en pionjär inom SbW-styrenheter sedan 1999, då den första enheten började produceras i en gaffeltrucksapplikation. Med mer än en halv miljon enheter i drift har Parker LORD en lång historia av att tillhandahålla tillförlitliga och säkra TFD-styrenheter till OEM-tillverkare på olika marknader, t.ex: Marine (Helm Controls), Material Handling (Forklifts), Turf (Greens Mowers), Off-Highway (Agricultural Tractors and Construction Equipment) och Small Industrial Vehicles (Floor Sweepers, Zamboni, etc.).

Funktioner och fördelar:

- Förbättrad prestanda för återkoppling av styrningen
- Programmerbar resistiv återkoppling av styrningen baserat på utrustningens driftsförhållanden
- Mjukt styrmoment oberoende av fordonets hastighet och temperatur
- Ingen "stick slip" vid låga hastigheter (vanligt med friktionsbromsar)
- Ingen känsla av att elmotorn "kuggar"
- Lättare manövrerbarhet i terräng
- Förbättrad noggrannhet vid hastigheter på väg
- Låg strömförbrukning
- Snabb responstid
- Tillförlitliga styrsignaler
- Flera konfigurationer av beröringsfria sensorer (2, 3 eller 4 utgångar)
- Analoga (v) och/eller digitala (pwm) utgångar
- Skyddad från EMC
- SIL2/3 säkerhetsklassning (SIL = säkerhetsintegritetsnivå)
- Ökad designflexibilitet
- Omfattande portfölj av standardiserade och kundanpassade lösningar
- Robust, lättinstallerad och kompakt design
- Förbättrad styrningsergonomi för operatören
- Inget underhåll krävs